ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

گرد و غبار نفس ایلام را به شماره انداخت| ۳۰۰ نفر روانه بیمارستان شدند

  • کد خبر: ۱۰۹۱۱۷
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
گرد و غبار نفس ایلام را به شماره انداخت| ۳۰۰ نفر روانه بیمارستان شدند
ریزگرد‌ها و گرد و غبار نفس ایلام را به شماره انداخت به گونه‌ای که دید در بعضی نقاط ایلام به کمتر از ۵ متر رسید و ۳۰۰ ایلامی روانه بیمارستان شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اثر توفان عظیم گرد وغباری که در بیابان‌های کشور عراق به پا خواست با توجه به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک این کشور با استان ایلام و بروز وزش باد در جهت موافق این ریزگرد‌ها به سرعت در آسمان استان ایلام پدیدار و چهره شهر را به مدت سه روز غبارآلود کرد.

غلظت گرد و غبار، به‌شدت بالا گرفت و دید افقی در شهر ایلام را  در برخی مناطق به کمتر از ۵ متر رساند، شهرستان مهران و دهلران به شدت در معرض حملات این ریز گرد‌ها قرار گرفتند و مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورد.

این وضعیت تا جایی نگران‌کننده بود که ستاد بحران استان به سرعت تشکیل جلسه داد و کلیه مدارس و دانشگاه‌های استان تعطیل اعلام شد.

تبعات ریزگرد‌ها موجب آن شد تا  فرماندار مهران نیز با توجه به وضعیت نگران کننده این شهرستان ادارات مهران را با وضعیت اضطرار، راس ساعت ۱۲ ظهر تعطیل اعلام و در ۲۴ ساعت گذشته نیز کلیه مدارس در سراسر استان تعطیل و ادارات نیز با دو ساعت تاخیر کار خود را آغاز  کردند که طبق اعلام هواشناسی قرار بر کم شدن غلظت ریزگرد‌ها بود.

لغو شدن پرواز‌های ایلام تهران وبالعکس، سرگردانی مسافران، مراجعه بیماران با علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها نیز از دیگر مشکلات پیش آمده برای مردم استان ایلام در روز‌های اخیر بود.

هم اکنون نیز بدلیل خیزش گرد و خاک در استان‌های میسان و دیاله عراق که منجر به تعطیلی ادارات این کشور نیز شد، گردو غبار نرفته از ایلام دوباره برگشت و این بار شمال استان ایلام را در برگرفت.

این خیزش گرد وخاک که در طول امسال به‌صورت متعدد تکرار شده حامل بسیاری از ویروس‌ها و بیماری‌های است که ممکن است در دراز مدت عواقب خطرناکی برای محیط زیست و سلامت مردم داشته باشد.

علی نیکو نهاد اظهار داشت:  با توجه به بروز ریز گرد‌ها به‌صورت مکرر در استان ایلام بیشترین آسیب را افراد مسن و کودکان تحت تاثیر گردوغبار  می‌بینند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان ایلام با توجه به آمار مراجعه به بیمارستان‌ها در زمان بروز پدیده گرد وغبار افزود:  میزان مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی درمانی به غلظت ریزگرد‌ها و مدت حضور ریزگرد‌ها در آسمان استان دارد.

این مسئول با اشاره به آمار آخرین توفان گرد و غبار در استان ایلام خاطر نشان کرد: در زمان بروز آخرین پدیده گرد و غبار تعداد ۳۰۰ نفر با  به  مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کردند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان ایلام  گفت: اکثر افراد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها  بیماران قلبی عروقی، بیماران تنفسی، افراد دارای بیماری‌های زمینه ای، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، افراد مسن در معرض بیماری و کودکان هستند.

نیکو نهاد با اشاره به علایم بیمارانی که در معرض گردو غبار  قرار گرفته اند تصریح کرد: علائم بیماری‌های ناشی از گرد و غبار و بروز بیماری در افراد مختلف متفاوت است، ولی بیشتر با علایم تنگی نفس، سرفه، سوزش چشم و بینی، خارش گلو، بثورات جلدی، عطسه، آبریزش بینی و درد قفسه سینه همراه است.

وی با اشاره به میزان درگیری افراد با ویروس‌های معلق در هوا  که نشآت گرفته از گردو غبار هستند عنوان کرد: شدت ریزگردها، مدت ماندگاری و میزان رعایت مردم در درصد ابتلا به بیماری‌های ناشی از این پدیده بسیار موثر می‌باشند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دراز مدت تداوم این ریز گرد‌ها باعث بیماری‌های، چون سرطان می‌شود یا خیر گفت: چون شروع توفان‌های گردوغبار سابقه زیادی ندارد و  هنوز اطلاعات دقیقی از اثرات مزمن و ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان موجود نیست، نمی‌توان به صورت دقیق در این مورد اظهار نظر کرد، اما به احتمال زیاد تماس زیاد با ریز گرد‌ها در دراز مدت موجب ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

نیکو نهاد یکی از راهکار‌های مناسب برای عدم ابتلا به این بیماری‌ها را ماندن در خانه دانست و عنوان کرد:  مردم باید در خانه بمانند و تا حد ممکن در معرض گردو خاک قرار نگیرند، زدن ماسک به هنگام خروج از منزل نیز ضرورت دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->